Blog

Godzina Kodowania

Godzina Kodowania (The Hour od Code) to inicjatywa zapoczątkowana w 2013 roku przez Hadi Portaviego, z pochodzenia Irańczyka, absolwenta informatyki na Uniwersytecie Harvarda, biznesmena (Tellme Networks, iLike, MySpace, Code.org). Apogeum akcji przypada na Tydzień Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), odbywający się każdego roku w grudniu. Godzina kodowania trwa jednak cały rok – 24/7 – można wziąć w niej udział w każdej chwili, dysponując komputerem, tabletem czy smartfonem i dostępem do internetu, łamigłówki są bowiem rozwiązywane w chmurze.

Miło mi poinformować, że w tegorocznej edycji Godziny Kodowania, w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej, Polska uplasowała się na 7. miejscu wśród ponad 120 krajów. Polskę wyprzedziły tylko kraje anglojęzyczne (USA, Kanada i Wielka Brytania liczone podwójnie) oraz Włochy. Blisko 80 tys. uczniów z Polski uczestniczyło w ponad 113 tys. sesji. Była to olbrzymia mobilizacja, ponieważ w całym tylko listopadzie uczestników z Polski było ponad 81 tys. i otworzyli ponad 146 tys. sesji.

Godzina Kodowania zawdzięcza swoją popularność i sukces przyjętej formule zadań programistycznych zwanych łamigłówkami, działających na zasadzie puzzli. Każda łamigłówka jest zadaniem osiągnięcia określonego celu, na wcześniej zdefiniowanej planszy. Rozwiązaniem łamigłówki ma być program, który należy utworzyć z bloków, przez ich przeciąganie na robocze pole. Taki sposób programowania nazywa się wizualno-blokowym – uczeń nie musi się martwić o językową poprawność swoich programów, dba głównie o zbudowanie programu, który wykonuje postawione przed nim wyzwanie. Rozwiązując łamigłówki Godziny Kodowania, uczeń ma okazję przejść cały proces tworzenia programu: buduje program dla postawionego zadania, uruchamia program, by sprawdzić, czy poprawnie rozwiązuje to zadanie i ewentualnie poprawia go (debug), jeśli nie jest jeszcze w pełni poprawny. Łamigłówki Godziny Kodowania są znakomitym wprowadzeniem do programowania w innych językach (środowiskach) programowania, takich jak Scratch i Blockly (również języki wizualno-blokowe), Python. C++ i innych.

Wybierając jakąkolwiek łamigłówkę Godziny Kodowania na komputerze podłączonym do internetu, w domenie zarejestrowanej w Polsce (większość komputerów szkolnych spełnia ten warunek), łamigłówka otwiera się po polsku. Stoi za tym mrówcza praca – od 2013 roku przełożyłem ok. 70 tys. fraz (strings) na język polski. Wykonuję to całkowicie społecznie, widząc w tej inicjatywie olbrzymią szansę dla naszych uczniów, nauczycieli i całego systemu edukacji. Krótkim przewodnikiem po tej inicjatywie w języku polskim jest strona godzinakodowania.pl

Godzina Kodowania może być i jest znakomitym wsparciem dla realizacji inicjatywy Rady ds. Informatyzacji przy MEN, za którą stoję od lat, by włączyć informatykę a w jej ramach – programowanie, do kanonu kształcenia każdego ucznia w Polsce, od najmłodszych lat. I rzeczywiście tak będzie od września 2017 roku – na informatykę i programowanie przeznaczono po jednej godzinie tygodniowo przez wszystkie 11 lat pobytu w szkole, począwszy od pierwszej klasy, dodatkowe godziny może dołożyć dyrektor. Ponadto, informatyka w zakresie rozszerzonym pozostaje jako przedmiot do wyboru w liceum. Zapewne również wśród szkół branżowych pojawią się placówki ukierunkowane na przygotowanie do zawodów informatycznych. Łamigłówki Godziny Kodowania już dzisiaj są wykorzystywane na zajęciach z informatyki w szkołach, jako wprowadzenie do bardziej zaawansowanych aktywności i kreatywności uczniów, w takich środowiskach jak Scratch i Blockly, czy do programowania robotów.