Blog

Programowanie i informatyka na czas w szkole i w domu.

Proponujemy tutaj kilka aktywności związanych z programowaniem i rozwojem umiejętności informatycznych. Najprostsze z nich odwołują się do code.org, a trzy inne proponują m.in. konkursy i kursy programowania dla początkujących, jak i dla uczniów bardziej zaawansowanych w programowaniu.

Godzina kodowania na każdą godzinę w roku

Gorąco zachęcamy do łamigłówek programistycznych w ramach Godziny Kodowania, poleconych na stronie https://code.org/athome. Polecam zwłaszcza:

Polecamy także na stronie https://code.org/athome ciekawe filmy (z napisami po polsku), np. jak działają komputery; ekspresowe kursy programowania oraz wsparcie dla nauczycieli w czasie kursów.

W miarę pełny opis inicjatywy Godzina Kodowania został zamieszczony w tym blogu w dniu 28 listopada 2019; http://mmsyslo.pl/tag/godzina-kodowania/

Kodowanie w Pythonie z LNU

W uzupełnieniu aktywności w Godzinie Kodowania, zachęcamy do poznania w praktyce podstaw języka Python na w pełni interaktywnej platformie Liga Niezwykłych Umysłów (LNU). Po kliknięciu na https://gym.lnu.org.pl/kodowanie_w_Pythonie_z_LNU otwiera się folder z trzema zadaniami do wykonania w Pythonie, które można rozwiązać bez zakładania konta i logowania się na platformę. Informujemy tam również, że na czas ferii otwarty jest kurs „Python dla szkół”, który zawiera m.in. wiedzę potrzebną do rozwiązania tych trzech zadań dla nieznających podstaw Pythona.

Kurs w tym czasie jest bezpłatny, ale aby z niego skorzystać trzeba założyć bezpłatne konto na LNU przez stronę: https://edukacja.lnu.org.pl/

Utworzony został również kod promocyjny, którego użycie powoduje, że użytkownik dopisuje się na platformie do grupy „Kodowania w Pythonie z LNU” i ma dzięki temu promocyjne ceny na komercyjne kursy: 30% zniżki na pakiet Premium oraz 10% zniżki na pozostałe pakiety.

Zimowe wyzwania InstaLogik

Konkurs InstaLogik staje się coraz bardziej popularny. W tym roku wzięło udział ponad 3400 uczniów, a chcielibyśmy, aby w przyszłym roku z każdej klasy w każdej szkole do konkursu przystąpiło kilkoro uczennic i uczniów. W związku z tym przygotowaliśmy dla wszystkich Zimowe Wyzwanie InstaLogika – pełny opis pod tym linkiem. Jest ono otwarte dla wszystkich zainteresowanych, łącznie z dorosłymi i stanowi świetne przygotowanie do konkursów matematycznych i informatycznych. Można pracować samodzielnie, w grupie, z rodzicem, rodzeństwem lub nauczycielem. Zarówno początkujący mogą odnieść pierwsze sukcesy, jak i najlepsi poczują dreszczyk emocji.

Zimowe Wyzwanie InstaLogika trwa od 16 grudnia 2020 do 31 stycznia 2021. Na koniec ogłosimy wyróżnienia, a dla wszystkich uczestników i ich nauczycieli przygotujemy dyplomy uczestnictwa. Wyróżnienia otrzymają osoby lub zespoły, które zmuszą komputer do działania za pomocą jak najmniejszej liczby poleceń. Przewiduje się wyróżnienia dla różnych kategorii wiekowych, osobne dla uczniów podejmujących wyzwanie indywidualnie, a osobne dla zespołów. W Zimowym Wyzwaniu InstaLogika wszyscy uczestnicy są wygranymi i tylko od nich zależy, jak daleko zajdą, prężąc swoje szare komórki w długie zimowe wieczory!

Udział w Zimowym Wyzwaniu InstaLogika jest bezpłatny. Nowych uczestników zapraszamy do rejestracji na stronie instalogik.pl.

Dwa webinaria z programowania w środowisku PixBlocks

Programowanie bez kodu – tworzymy grę platformową za pomocą bloczków

12,01.2021 (wtorek), godz. 15.00-16.00. W trakcie webinarium stworzymy prostą grę platformową, w której królik będzie skakać na sprężynach, wpadać w kolce i zjadać marchewki. Poznamy pojęcia programistyczne, takie jak pętle, instrukcje warunkowe i zmienne. Całość stworzymy przy pomocy programowania blokowego w środowisku PixBlocks. https://www.facebook.com/events/441869143653029/
https://pixblocks.clickmeeting.com/programowanie-bez-kodu-gra-platformowa-w-bloczkach

Tworzymy grę Super Mario w Python

14.01.2021 (czwartek), godz. 15.00-16.00. W trakcie webinarium stworzymy grę będącą uproszczoną wersją Super Mario. Dowiemy się, jak tworzyć obiekty w grze w języku Python. Poznamy nieco fizykę w grach – jak stworzyć przyciąganie i skakać po platformach. Całość stworzymy przy pomocy programowania w języku Python w środowisku PixBlocks. https://www.facebook.com/events/406437377338359
https://pixblocks.clickmeeting.com/super-mario-w-pythonie-stworz-swoja-wersje-gry-/register

Strona PixBlocks: https://pixblocks.com,
konkurs: https://pixchallenge.org/, nagrania z webinariów: https://www.youtube.com/channel/UCre6CJQh5kwl2R7uoCQRtHg